Pedagog i psycholog
Pedagog: mgr Renata Woch
poniedziałek – 8.00-9.00
wtorek 8.00 – 9.00 14.30-15.30
środa – 9.00 – 10.00 13.30-14.30
czwartek – 8.00-9.00
piątek – 10.30-12.30
Pedagog: mgr Dorota Wojciechowska
poniedziałek – 9.50-11.30 | 12.40-15.15
wtorek – 12.40-14.20
środa – 8.00-8.45 | 12.40-14.20
czwartek – 8.00-10.35
piątek – 8.00-9.40 | 10.45-11.30
Pedagog specjalny: mgr Anna Zarychta-Budzik
poniedziałek – 7.30-8.00/10.45-14.00
wtorek – 7.30-8.00/ 10.45-12.30
środa – 10.45-13.35/14.20-14.50
czwartek – 7.30-8.00/ 10.45-14.00
piątek – 7.30-10.35
Psycholog szkolny: mgr Joanna Wesołowska
poniedziałek- 8.30-15.00
środa – 8.30-14.30
czwartek13.00-14.30
PLAN PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO – ZADANIA OGÓLNOWYCHOWAWCZE I PROFILAKTYCZNE
- Kierowanie do poradni psychologiczno-pedagogicznej dzieci wymagających przyspieszenia lub odroczenia obowiązku szkolnego.
- Ustalanie przyczyn dłuższych nieobecności uczniów.
- Przeprowadzanie rozmów z wagarowiczami i ich rodzicami.
- Analiza zwolnień od rodziców i lekarskich, w przypadku przedłużających się nieobecności.
- Rozmowy z nauczycielami na temat dzieci wymagających szczególnej opieki i innego traktowania.
- Zestawianie grup dyspanseryjnych w porozumieniu z pielęgniarką szkolną.
- Zapoznawanie uczniów- z różnymi formami relaksacyjnymi -zgłaszających takie zapotrzebowanie.
- Zapoznawanie uczniów z przydatnymi technikami komunikowania się.
- Udzielanie indywidualnych porad rodzicom w zakresie radzenia sobie z trudnościami wychowawczymi.
- Konsultowanie rodziców ze specjalistami, którzy mogą pomóc w rozwiązywaniu trudności wychowawczych.
- Okresowe podsumowanie sytuacji wychowawczej w szkole, omawianie indywidualnych przypadków.
- Prowadzenie zajęć integracyjnych w klasach zgłaszanych przez wychowawców i uczniów.
- Zapraszanie psychologów na zajęcia integracyjne w klasach (w trudniejszych przypadkach).
- Udzielanie indywidualnych porad uczniom oraz rodzicom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej lub rodzinnej.
- Szczególna opieka nad uczniami pochodzącymi z rodzin patologicznych.
- Rozmowy z wychowawcami klas, sporządzanie listy uczniów z kłopotami w nauce, problemami wychowawczymi. rozmowy z uczniami na temat ich odbioru sytuacji w klasie, socjometria.
- Analiza opinii, orzeczeń, skierowań pod kątem zawartych w nich zaleceń dla nauczycieli i rodziców.
- Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych.
- Przeprowadzanie w klasach wybranych bloków tematycznych z programu (A. Kołodziejczyka „Spójrz inaczej”, „7 kroków”, „Nasze spotkania”).
- Organizowanie pomocy rodzicom dzieci które mają trudności z prawidłowym realizowaniem obowiązku szkolnego.
- Kierowanie uczniów z mikrodefektami na ćwiczenia do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
- Kierowanie dzieci do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej na badania pod kątem dysleksji.
- Kierowanie dzieci z wadami wymowy na badania i ćwiczenia logopedyczne.
- Indywidualne zajęcia z dziećmi, które wymagają pomocy.
- Konsultacje z nauczycielami, którzy prowadzą nauczanie indywidualne i rewalidacje.
- Kierowanie uczniów specjalnej troski do odpowiednichszkół.
- Zabezpieczanie programów i podręczników dla tych dzieci.
- Organizowanie imprez Mikołajowych i z okazji Dnia Dziecka dla dzieci specjalnej troski.
- Zajęcia w klasach poświęcone uczeniu i trenowaniu asertywności.
- Poszukiwanie środków materialnych dla dzieci z rodzin najuboższych i zagrożonych patologią.
- Kierowanie uczniów na kolonie z puli TPD, PCK, GOPS, CARITAS, itp.
- Organizowanie dożywiania dzieci z rodzin ubogich.
ROLA PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
- Specyfika pracy psychologa w szkole polega na dużej różnorodności, co wymaga od psychologa szerokiego spektrum umiejętności i podejmowanych działań. Mają one charakter: diagnostyczny, terapeutyczny, psychoedukacyjny, wychowawczy, profilaktyczny, interwencyjny, mediacyjny i organizacyjny.
- Zadania podejmowane przez psychologa w szkole są złożone, gdyż dotyczą ucznia, zespołu klasowego, nauczycieli oraz rodziców. Wszystkie służą – w bliższej czy dalszej perspektywie – budowaniu dobrych relacji w szkole.
- diagnozą potencjalnych możliwości ucznia;
- analizą przyczyn niepowodzeń szkolnych oraz negatywnego zachowania ucznia;
- działaniami profilaktycznymi w celu zapobiegania pojawianiu się problemów;
- współpracą z rodzicami w zakresie zagadnień wychowawczych (wskazówki związane z zagadnieniami wychowawczymi, wskazanie odpowiedniej literatury oraz adekwatnych form pomocy);
- współpracą z nauczycielami i wychowawcami klas (zajęcia integracyjne, pomoc
- w rozwiązywaniu konfliktów klasowych);
- współpracą z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną.
Uczeń, gdy:
- ma trudności w szkole z nauką lub w kontaktach z rówieśnikami;
- nie czuje się w szkole bezpiecznie (jest zastraszany lub dyskryminowany);
- w jego domu rodzinnym dzieje się coś, co utrudnia mu dobre funkcjonowanie;
Rodzic, gdy:
- nie radzi sobie z dzieckiem w domu lub zauważa negatywne przejawy jego zachowania;
- chciałby lepiej zrozumieć swoje dziecko.
- Nauczyciel, gdy:
- doświadcza trudności z uczniem lub zauważa konflikt między uczniami w klasie;
- szuka nowych form pomocy mających swoje swe źródło w psychologii.